Wywiady i opinie

Wystąpienie Wójta Jasła na Konwencji Samorządowej PiS

Nazywam się Stanisław Pankiewicz. W wyborach samorządowych 2006 startując z listy PiS, na 5 656 ważnie oddanych głosów uzyskałem 4 159 głosów t.j. 73,53 proc. głosów i zostałem Wójtem Gminy Jasło. W wyborach samorządowych w gminie tej na 15 mandatów radnych 13 mandatów uzyskali kandydaci startujący z listy PiS. W ostatnich wyborach samorządowych ponownie funkcję radnych objęło w wyniku wyborów 11 radnych z poprzedniej kadencji. Powyższa sytuacja w gminie pozwala na kontynuację podjętych w poprzedniej kadencji ważnych i mających akceptację społeczną inwestycji. Współpraca organów gminy jest korzystna dla podejmowanych i realizowanych przedsięwzięć.

Jednym z najbardziej istotnych zadań wyznaczonych gminie przez rząd jest przeciwdziałanie korupcji w sposób kompleksowy, w tym m.in. poprzez stworzenie przejrzystych i przyjaznych obywatelowi struktur administracji. W urzędach prowadzone są kampanie edukacyjno-informacyjne mające służyć ograniczeniu tolerancji dla zjawisk korupcyjnych poprzez podnoszenie świadomości społecznej.

Dla powyższych działań duże znaczenie ma wprowadzenie:

  • okresowej oceny pracowników samorządowych,
  • zatrudniania w samorządach na stanowiskach urzędniczych pracowników w ramach otwartych i konkurencyjnych naborów,
  • wdrażanie w urzędach systemów zarządzania jakością - związanych z podnoszeniem efektywności administracji przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów z tym związanych,
  • przepisów dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne np. urzędy gmin (usprawnienie obiegu dokumentów i rozpatrywania spraw)

Wśród wdrożonych przez gminę regulacji prawnych, które zyskały szczególną akceptację społeczną można wymienić:

  • ustawę o becikowym,
  • wydłużenie urlopów macierzyńskich,
  • poprawę opieki zdrowotnej nad dziećmi i kobietami w ciąży,
  • wsparcie dotacją celową programu pomocy materialnej dla uczniów (wyrównywanie szans edukacyjnych)

Współpraca z samorządem województwa czy administracją rządową oraz decentralizacja zarządzania środkami unijnymi pozwalają na pełniejsze i właściwe (pod potrzeby regionu) wykorzystanie środków. Pozytywnym elementem przy opracowywaniu i wdrażaniu kierunków i programów rozwoju są szerokie konsultacje społeczne.

Dobrym rozwiązaniem jest możliwość udzielana pomocy finansowej innym samorządom w celu realizacji zadania o znaczeniu lokalnym i ponadlokalnymi

Zagadnienia wymagające regulacji to m.in.:

  1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm,)
    a) uprościć sprawy związane z podziałem nieruchomości i wprowadzić do ustawy możliwość podziału przy zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy na terenach gdzie nie ma planu miejscowego,
    b) zredukować ilość załączników do wniosku o podział nieruchomości,
  2. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592 ze zm.)
    a) zlikwidować konieczność dwukrotnego sporządzania aktów notarialnych kupna-sprzedaży nieruchomości w związku z prawem pierwokupu dla Agencji Nieruchomości Rolnych w przypadku jednostek samorządu terytorialnego.
  3. Zawiesić przepisy Kodeksu Prawa Administracyjnego dla inwestycji celu publicznego (prowadzenia postępowania)
  4. Utrzymanie uzasadnionych preferencji dla gmin wiejskich w systemie finansowania oświaty, z uwzględnieniem wielkości oddziałów w szkołach wiejskich (opracowanie standardów edukacyjnych). Subwencjonowanie ucznia 6-cio letniego.
  5. Projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zakłada wybór wykonawców usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych w trybie zamówień publicznych. Projekt nie reguluje kwestii budowy, utrzymania i eksploatacji ani składowisk, ani instalacji odzysku odpadów przez gminę. W proponowanych przepisach przewiduje się wygaśnięcie wszelkich umów zawartych przez przedsiębiorców z właścicielami nieruchomości na odbieranie odpadów komunalnych. Projekt uniemożliwia gminom wskazanie jednego miejsca odbioru i odzysku odpadów zgodnie z potrzebami gmin czy związku gmin. Powyższe rozwiązania zawarte w projekcie ustawy zakładają dalszą dominację przewoźnika w systemie gospodarki odpadami a nie rozwijanie modelu gospodarki odpadami, opartego na gminnych programach gospodarki odpadami.