20 września podczas konferencji prasowej, marszałek Dariusz Piontkowski poinformował, iż nie ma przeciwwskazań do budowy regionalnego lotniska na Krywlanach.
Kilkanaście godzin wcześniej do Urzędu Marszałkowskiego dotarła ekspertyza opracowana przez warszawską firmę CAD zawierająca informacje dotyczące wyników pomiarów natężenia i zasięgu hałasu związanego z ruchem lotniczym obsługiwanym przez port w Krywlanach.
Prezentacja Lotniska Regionalnego
Z ekspertyzy wynika, że hałas generowany przez samoloty korzystające z wydłużonego – ponad dwukilometrowego pasa startowego nie będzie uciążliwy dla okolicznych osiedli i instytucji.
„Witam na konferencji prasowej, być może jednej z najważniejszych dla tego województwa i dla tego zarządu. Zgodnie z obietnicą złożoną przed kilkoma tygodniami, że tylko gdy otrzymamy informację w kwestii wstępnego opracowania dotyczącego tego czy oddziaływanie na środowisko rozbudowanego lotniska dopuszcza budowę takiego obiektu, to niezwłocznie to uczynimy” – marszałek Dariusz Piontkowski.
W ekspertyzie czytamy, że:
„Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników i obliczeń zasięgu stref hałasu lotniczego dla pory dnia Ld (dzienna) i średniej doby Ldwn (dzienna, wieczorowa, nocna) po zrealizowaniu rozbudowy lotniska Krywlany i modyfikacji DS w rejonie zabudowy mieszkaniowej nie ulegną istotnej zmianie. Z tego względu planowana inwestycja ze względu na zasięg uciążliwości hałasowej jest możliwa do przeprowadzenia. Zasięg krzywych dopuszczalnego dobowego i długotrwałego poziomu dźwięku (60 dB) nie wykracza poza teren niezabudowany. Izofona 55 dB obejmuje fragmenty wschodniej i zachodniej strony lotniska wzdłuż osi startowej (ul. Ciołkowskiego-Kawaleryjska i ul. Zdrojowej-Krótkiej-Białostockiej.
W związku z powyższym należy szczegółowo przeanalizować rodzaje zabudowy objętej izofoną. W jej zasięgu nie mogą występować obiekty szpitali, domów opieki społecznej, obiektów ze stałym lub wielogodzinnym pobytem dzieci i młodzieży (żłobki, przedszkola, szkoły). W przypadku istnienia w/w rodzajów obiektów konieczne będzie ustalenie obszaru ograniczonego użytkowania.
Ponadto przyszłościowo, np. poprzez zapisy w miejscowym planie zagospodarowania, należy zakazać budowy nowych obiektów typu wymienionego powyżej”.
„Projektowany pas startowy powstanie pomiędzy ulicami Mickiewicza i Ciołkowskiego. Wraz z budową pasa, będzie musiała być zlikwidowana droga łącząca Olmonty z Białymstokiem. W okolicach obu końców planowanego pasa trzeba będzie odlesić kilkadziesiąt hektarów lasu” – dodał marszałek Piontkowski.
„Droga do realizacji Krywlan jest jednak jeszcze bardzo długa. Musimy ponownie wystąpić do ULC w sprawie promesy na możliwość lokalizacji lotniska. Ponadto miasto musi niezwłocznie uchwalić plan miejscowy dla tego terenu. Przed nami także zlecenie wykonania studium wykonalności i biznes planu. To studium wykonalności odpowie nam już na sto procent czy lotnisko w tym miejscu ma uzasadnienie ekonomiczne i czy nie ma dodatkowych przesłanek uniemożliwiających tę inwestycję” – stwierdził Dariusz Piontkowski.
„W kwestii przygotowań czeka nas również opracowanie parametrów technicznych i budowy lotniska, wraz ze szczegółowym opracowaniem projektowym, a w między czasie pozyskanie niezbędnych gruntów do realizacji inwestycji. Końcowymi etapami będą przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, wystąpienie o pozwolenie na budowę, wykonanie dokumentacji wykonawczej i ogłoszenie przetargu na budowę lotniska, by wreszcie” – dodał marszałek.
Jego zdaniem moment pierwszego symbolicznego wbicia szpadla w ziemię przy tej inwestycji nastąpi nie wcześniej niż za trzy do pięciu lat. To w opinii przedstawiciela władz regionu i tak dwukrotnie krótszy termin niż w przypadku innych wariantów lokalizacyjnych. Jedynie budowa w Topolanach mogłaby trwać krócej pod warunkiem bezproblemowego procesu wykupu gruntów od prywatnych właścicieli.
„Pierwsza bariera została pokonana. Wiemy, że normy hałasu nie zostaną przekroczone. To najważniejsze” – zakończył marszałek Piontkowski.
Dyskusja na temat budowy lotniska w okolicach Białegostoku rozpoczęła się na początku lat siedemdziesiątych. Następnie na początku lat dziewięćdziesiątych skupiano się na lotnisku Krywlany. W końcu lat dziewięćdziesiątych Zarząd Województwa Podlaskiego powołał pełnomocnika ds. lotniska i zlecił ekspertyzy w sprawie lokalizacji lotniska w naszym województwie.
W roku 2000 opracowano ocenę możliwości i warunków perspektywicznej budowy lotniska regionalnego w rejonie wsi Topolany-Potoka w gminie Michałowo. W związku z sygnalizowanym problemem podejścia do lądowania w 2002 roku został opracowany „Projekt procedur instrumentalnego podejścia do lądowania dla planowanego lotniska Topolany”. W oparciu o powyższe dokumentacje opracowano i uchwalono zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gm. Michałowo uwzględniające budowę lotniska regionalnego w rejonie wsi Topolany.
Kolejny Zarząd Województwa na nowo rozpoczął prace koncepcyjne nad powstaniem sieci lotnisk w województwie podlaskim. W 2003 roku opracowanie firmy POLCONSULT wskazało na możliwość istnienia 3 lotnisk w województwie. Miały być to lotniska sportowo-pasażerko-turystyczne:w Suwałkach, w Czerwonym Borze i na Krywlanach. Lotniska te miały posiadać krótkie pasy startowe. Docelowo w perspektywie 10–15 lat pracy wskazywano na potrzebę budowy portu lotniczego w Topolanach.
W latach 2004–2006 opracowywano dokumentację projektową na modernizację lotniska Krywlany jako lotniska kodu referencyjnego 2C o pasie długości 1400 m. W 2006 roku Gmina Białystok rozpoczęła procedurę opracowania i uchwalania planu miejscowego dla terenu lotniska z pasem 1400 m. W trakcie tej procedury zobligowana była do wystąpienia do Urzędu Lotnictwa Cywilnego celem uzgodnienia założeń planu.
8 maja 2007 Rada Ministrów przyjęła do realizacji Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych opracowanych przez Ministerstwo Transportu. Wskazuje on cele strategiczne w zakresie rozwoju infrastruktury lotniskowej. Mówi m.in., że rozwijając infrastrukturę lotniskową należy wykorzystać istniejące jej zasoby oraz wykorzystywać na cele cywilnego lotnictwa komunikacyjnego istniejącą infrastrukturę lotnisk niekomunikacyjnych tj. wojskowych oraz sportowo-usługowych. Dopiero w przypadku braku takich możliwości uzasadniona będzie budowa nowych portów. W załączniku wskazano modernizację lotniska Krywlany jako budowę docelowego lotniska regionalnego w województwie podlaskim.
W dniu 6 lipca 2007 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego odmówił uzgodnienia planu miejscowego dla obszaru Krywlany z lotniskiem o pasie długości 1400m. W uzasadnieniu powoływano się na Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych opracowanych przez Ministerstwo Transportu. W programie i w piśmie Prezesa ULC umieszczono lotnisko Krywlany jako lotnisko regionalne o kodzie referencyjnym 4D, będące w stanie obsłużyć co najmniej 250 tys. pasażerów. Wymagało to wydłużenia pasa startowego do minimum 2000 m, tak aby mogły korzystać z niego samoloty użytkowane w komunikacji regionalnej.
Za lokalizacją portu regionalnego na Krywlanach przemawiały też inne argumenty. Pod względem komunikacyjnym jest ono najlepiej usytuowane ze wszystkich rozważanych wariantów.
Zarząd Województwa Podlaskiego w 2007 rozważał także poza Krywlanami inne warianty lotnisk np.:
Brano pod uwagę program rządowy, stanowisko ULC, zalet komunikacyjne, a także, że znajduje się blisko komunikacji kolejowej, autobusowej oraz miejskiej. Jest więc dobrze skomunikowane z pozostałymi częściami województwa. Kolejnym argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem jest dosyć dobra infrastruktura techniczna wokół lotniska oraz uregulowana własność gruntów. Zarząd Województwa zdecydował się więc podjąć działania zmierzające do wybudowania regionalnego portu lotniczego na Krywlanach.
W związku z tym Zarząd Województwa podjął rozmowy z Prezydentem Miasta Białegostoku oraz Wojewodą Podlaskim w celu wypracowania wspólnego stanowiska. Zarząd Województwa zlecił też opracowanie Wstępnego planu zagospodarowania terenu i Wstępnego raportu oddziaływania na środowisko dla lotniska 4D na Krywlanach. Miały one pokazać przed przystąpieniem do kolejnym prac, czy wybudowanie lotniska regionalnego o pasie długości 2100 m w tej lokalizacji jest możliwe. Dzięki opracowaniom województwo mogło uniknąć ewentualnych strat związanych z kosztami realizacji dokumentacji technicznej i dalszych działań.
23 lipca 2007 Sejmik Województwa Podlaskiego swoim stanowiskiem poparł działania Zarządu zmierzające do wybudowania lotniska regionalnego zlokalizowanego na terenie Białostockich Krywlan „o ile wstępny raport oddziaływania na środowisko i wstępny projekt lotniska z pasem o długości 2100 m potwierdzą możliwość takiej lokalizacji”.
Zarząd Województwa w oczekiwaniu na wyniki zleconych opracowań wstrzymał dalsze kroki dotyczące m.in. szczegółowych porozumień z Miastem Białystok dotyczących użytkowania terenu Krywlan, ewentualnego powołania podmiotu mającego prowadzić port lotniczy, czy pozyskiwania prywatnego inwestora. By nie tracić jednak czasu zlecono poszukiwanie możliwych innych lokalizacji lotniska w pobliżu Białegostoku, co zaowocowało jeszcze jedną propozycją w rejonie Zabłudowa. Zlecono również ponowne zbadanie wątpliwości dotyczących zagrożeń związanych z lądowaniem samolotów na terenie ewentualnego lotniska Topolany od kierunku wschodniego.