Helsińska Fundacja Praw Człowieka wzięła w obronę urzędników gminnych zajmujących się wystawianiem dowodów osobistych. Samorządowcy skarżą się na dolegliwości związane z obowiązkiem ujawniania petentom swoich numerów PESEL.
Chodzi o załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub straty (Dz.U. z 2000 r., nr 112, poz. 1182). Zgodnie z przepisem po złożeniu przez petenta wypełnionego wniosku o wydanie lub zmianę dowodu, organ gminy sporządza formularz (jego wzór stanowi załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia), który zawiera nazwisko i PESEL wystawcy.
W efekcie osoby składające formularz mają dostęp do numeru PESEL urzędnika wystawiającego dowód. Zdaniem Fundacji stanowi to naruszenie konstytucyjnego prawa do prywatności tych osób (art. 47 Konstytucji) oraz jest nieproporcjonalne do realizowanego celu.
Wśród wielu skarg, jakie w tej sprawie dotarły do Fundacji, najwięcej dotyczy nieprzyjemności związanych z uwagami petentów odnośnie daty urodzenia oraz wieku osoby wystawiającej.
Dlatego też w liście, jaki Fundacja przesłała do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, poproszono o taką zmianę załącznika, aby nie było konieczności ujawniania numeru PESEL wystawcy.