Aktualności

Wratislavia Cantans

23.08.2007 • źródło: www.glogow.pl

W Głogowskim Ratuszu odbyła się konferencja prasowa dotycząca Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

Gościem Prezydenta Głogowa Jana Zubowskiego był m.in. dyr. generalny Festiwalu - Andrzej Kosendiak, który powiedział: „Wszystkie koncerty w ramach Festiwalu będą wydarzeniami. Nie będzie średniego poziomu. Gwiazda występująca w Głogowie – przykładając to do miary sportowej - jest tym dla fanów muzyki poważnej, czym Real Madryt dla fanów piłki nożnej. Zachwycą perfekcją wykonania utworów ale i niespotykaną ekspresją. Zachwycą nie tylko urodą brzmienia ale i siłą brzmienia”.

Głogowski koncert w ramach Festiwalu rozpocznie się w poniedziałek, 10.09.2007 r., o godz. 19:00 w Kolegiacie NMP.

PROGRAM KONCERTU:

From a Green and Pleasant Land
GABRIELI CONSORT
James Burton (dyr.)

Ralph Vaughan Williams (1872–1958)
3 Shakespeare Songs / 3 Pieśni Szekspira

Gerald Finzi (1901–1956)
3 musical case study of Robert Bridges poetry / 3 opracowania muzyczne poezji Roberta Bridgesa:
Clear and Gentle Stream/ Czysty i spokojny strumień
Nightingales / Słowiki
My Spirit sang all day / Moja dusza śpiewa caly dzień

Charles Villiers Stanford (1852–1924)
The Blue Bird / Niebieski ptak

Judith Bingham (ur. 1952)
The Drowned Lovers / Zatopieni kochankowie

Edward Elgar (1857–1934)
3 multivocal songs / 3 pieśni na głosy:
Love's Tempest / Świątynia miłości
The Shower/ Deszcz
O Wild West Wind / Dziki zachodni wiatr

James MacMillan (ur.1959)
The Gallant Weaver / Zręczna tkaczka

Benjamin Britten (1913–1976)
5 Flower Songs Op. 47 / 5 pieśni o kwiatach op. 47:
To Daffodils/ Do Daffodils
The Succession of the Four Sweet Months/ Owoc czterech słodkich miesięcy
Marsh Flowers/ Marsz kwiatów
The Evening Primrose / Pierwsza wieczorna róża
Ballad of Green Broom/ Ballada o zielonej miotle

Ceny biletów: 20 i 15 PLN
Bilety można nabyć m.in. w MOK.

Jak czytamy w materiałach przygotowanych przez organizatorów:

GWIAZDY KONCERTU:

Gabrieli Consort

Zespół muzyki dawnej będący stałym realizatorem muzykologicznych opracowań i koncepcji interpretacyjnych swego założyciela i kierownika artystycznego – Paula McCreesha. Od powstania (19820 zdołał wybić się na pozycję czołowych zespołów muzyki dawnej w skali świata. Świadczą o tym m.in. liczne już przyznawane nagrody i nominacje, zwłaszcza za nagrania w wytwórni Deutsche Grammophon Archiv. Należą do nich: Gramophone Award, Diaspor d'Or, Deutschen Schallplaten Preis, Edison, Classic CD of the Year, nominacje do nagród Grammy i Nagrania Miesiąca magazynu Gramophone. Gabrieli Consort & Players specjalizuje się w muzyce renesansowej (Gabrielach, Praetoriusza i in.) oraz barokowej (opery Händla, dzieła oratoryjne Bacha). Podróże koncertowe zespołu prowadziły nie tylko przez Europę, ale również przez USA (5 turneès). Pamiętając zachwycające koncerty zespołu Gabrieli Consort na zeszłorocznej Wratislavii Cantans wrocławianie na pewno ucieszą się jego ponowną obecnością na naszym, 42. już festiwalu. Ten należący do najsłynniejszych interpretator ów muzyki dawnej zespół, prowadzony od początku przez Paula McCreesha, właśnie obchodzi 25-lecie swej działalności, której ukoronowaniem stało się otrzymanie własnej Sali koncertowej w Londynie, w nowo wyremontowanym Christ Church. Ostatnio zespół dokonuje nagrań dawnych oper, a ponadto w imię akcji edukacyjnej wciąga w swe koncerty muzyczną młodzież. Na przykład do wykonania w Barbican Centre oratorium Stworzenie świata. Haydna zaprosił uczniów śpiewających w chórze Chetham's Music School.

JAMES BURTON

Urodził się w Londynie. Jako młody chłopak śpiewał w Choir of Westminster Abbey, a później w St John's College Cambridge. Dyrygenturę studiował w Peabody Conservatory w Baltimore. Od 1998 r. prowadzi koncerty symfoniczne, chóralne, także spektakle operowe. W 2002 r. objął stanowisko Dyrektora Chóralnego Halle Orchestra w Manchesterze. Pracuje tam z orkiestrę symfoniczną, Halle Choir, Halle Youth Choir oraz Halle Youth Orchestra. W styczniu 2008 r. poprowadzi The Rio Grande Lamberta podczas jubileuszowego koncertu z okazji 150. rocznicy istnienia Halle. Z jego inicjatywy zorganizowano dni pod hasłem Sing with the Hallé (śpiewaj z Hallé), podczas których zaprezentowano Belshazzar's Feast Waltona oraz Requiem Fauré, wykonane przez chóry, w których łączna liczba chórzystów przekroczyła 1000 osób. Burton jest także Dyrektorem Muzycznym chóru kameralnego Schola Cantorum of Oxford. Występował z nim w całej Wielkiej Brytanii, w Meksyku, Argentynie, Hiszpanii i we W³oszech. W tym roku wystąpi we Francji i Izraelu, a także - jako pierwszy zespół z Oxfordu w Chinach. W 2008 r. ukaże się płyta z muzyką Randalla Thompsona, nagrana przez zespół dla wytwórni Hyperion. Jako dyrygent operowy Burton prowadzi m.in. Flashmob operas dla BBC TV (przedstawienia operowe wystawiane w nietypowych miejscach, np. w londyńskim metrze). W tym roku Burton zastąpił Richarda Hickoxa na stanowisku Dyrektora Muzycznego festiwalu St. Endellion Easter Festival w Cornwalii.

Omówienie programu:

PIEŚNI ANGIELSKIE

Dziedzictwo późno dziewiętnastowiecznej i dwudziestowiecznej muzyki chóralnej w Wielkiej Brytanii jest bardzo bogate, a ten program muzyki a cappella prezentuje wokalne perły wywodzące się z tej tradycji. Zestawienie tych utworów jest kombinacją znanych tematów i inspiracji: piękno wiejskiego krajobrazu i świata natury, nasze literackie i poetyckie dziedzictwo, a także wpływy bogatej spuścizny tradycyjnej muzyki i folkloru naszych wysp. Ralph Vaughan Williams to kompozytor słynący z zawierania esencji „angielskości” w muzyce. Jego „Shakespeare Songs” penetrują nieziemski charakter fantastycznych szekspirowskich opisów Wyspy Prospera w Burzy oraz królestwa Elfów ze Snu Nocy Letniej. Inspirowany naturalnym krajobrazem Anglii oraz bogatą spuścizną angielskiej literatury, Gerald Finzi jest najlepiej znany za swoich delikatnych i lirycznych opraw muzycznych angielskiej poezji. Pieśni w tym programie to muzyczne opracowania wierszy poety Roberta Bridgesa. Charles Villiers Stanford był czołową postacią w okresie renesansu angielskiej muzyki pod koniec dziewiętnastego wieku. „The Blue Bird” jest jedną z jego najlepszych pieśni na głosy, zniewalająco prostą i piękną, będącą inspiracją dla innych kompozytorów. Jedną z nich jest Judith Bingham, profesjonalnej śpiewaczki, dla której muzyka chóralna od dzieciństwa stanowiła centralny punkt jej życia muzycznego. Jej pieśń na głosy ‘The Drowned Lovers’, do której także napisała tekst. Została ona skomponowana specjalnie do wykonywania razem z „The Blue Bird”, ponieważ to właśnie ten utwór stanowił dla niej inspirację podczas komponowania. Autorka pragnie, by podczas ich wykonywania, oba utwory uzupełniały się wzajemnie. James MacMillan jest wybitnym szkockim kompozytorem swojego pokolenia, a jego „The Gallant Weaver” to muzyczne opracowanie klasycznego szkockiego poety, Roberta Burns’a. Muzyka ma w sobie klimat Szkocji, odpowiadający tekstowi, który oddają zwłaszcza ozdobne alteracje w liniach wokalnych, przypominające szkocką muzykę ludową; ogólny nastrój utworu można opisać słowem „spokój”.

Nasz program kończy się przykładem podejścia Benjamina Britten’a do tradycji pieśni śpiewanych na głosy, czyli jego utworem „Flower Songs”. Dzięki temu, że poezja Roberta Herrick’a, George’a Crabbe’a i Johna Clare’a skupia się na tematyce związanej z kwiatami, muzyka Britten’a prowadzi do energetycznego i folkowego finału.