Aktualności

Fair play z certyfikatem

17.08.2007 • źródło: www.samorzad.pap.pl

Zakończył się I etap VI edycji ogólnopolskiego Konkursu i Programu Certyfikacyjnego „Gmina Fair Play” - Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji.

Konkurs i Program Certyfikacyjny „Gmina Fair Play” to inicjatywa skierowana do samorządów, które dbając o interesy społeczności lokalnych stwarzają na swym terenie możliwie najlepsze warunki dla rozwoju działalności gospodarczej i inwestycyjnej.

„To właśnie gminy, jako najmniejsze a jednocześnie podstawowe jednostki administracyjne w Polsce powinny w swych działaniach kierować się przede wszystkim zasadami etyki i stwarzać jak najlepsze warunki zarówno dla małych jak i dużych przedsięwzięć gospodarczych i inwestycyjnych. (…) Dlatego właśnie zależy nam głównie na tym, aby gminy w pełni zaangażowane w tworzenie jak najlepszych warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej i inwestowania zostały wyróżnione i uzyskały wsparcie w swych wysiłkach na rzecz przyciągania nowych inwestorów” - mówi Anna Szcześniak, członek Komisji Ogólnopolskiej Konkursu i Programu Certyfikacyjnego „Gmina Fair Play”.

VI edycja w liczbach

W tym roku do konkursu i programu certyfikacyjnego zgłosiło się 160 samorządów, 156 z nich znalazło się w II etapie.

W trakcie drugiego etapu w gminach przeprowadzany jest audyt certyfikacyjny połączony z badaniem losowo wybranych inwestorów działających na terenie danych gmin. Audytorzy konkursu podczas wizyt we wszystkich gminach zakwalifikowanych do drugiego etapu sprawdzają wiarygodność informacji zawartych w ankietach konkursowych oraz uzyskują dodatkowe informacje, związane z oferowanymi przez gminę warunkami dla inwestorów oraz jakością obsługi inwestycji.

W ramach audytu w gminie, poza rozmowami z przedstawicielami danej gminy, organizowane jest również spotkanie z przedstawicielami dostawców mediów (prądu, gazu, wody, telefonu itd.), przedsiębiorcami inwestującymi na terenie gminy, przedstawicielami lokalnych organizacji biznesu, instytucji finansowych, edukacyjnych, urzędu pracy itp.

Dodatkowym, ważnym elementem weryfikacji uczestników konkursu jest badanie losowo wybranych inwestorów, którzy zakończyli lub prowadzą proces inwestycyjny na terenie danej gminy.

Suma ocen (minimum 72 na 100 możliwych) przyznanych, w trakcie II etapu, przez audytorów i inwestorów oraz tych, które uzyskano na podstawie ankiety z I etapu konkursu decyduje o przyznaniu gminie przez Kapitułę Konkursu tytułu, godła promocyjnego i certyfikatu „Gmina Fair Play”.

„Gminą Fair Play” mają szansę zostać samorządy, które:

  • dążą do wypracowania jak najlepszych standardów dla prowadzenia przedsięwzięć gospodarczych i inwestycyjnych na swoim terenie;
  • zapewniają szybką i sprawną obsługę inwestorów; pracownicy urzędu są dobrze przygotowani merytorycznie a zarząd gminy podejmuje prawidłowe i korzystne dla gminy decyzje;
  • dotrzymują podjętych zobowiązań;
  • promują zarówno samą gminę, jak i inwestycje podejmowane na jej terenie;
  • utrzymują wysokie standardy obsługi inwestorów w gminie - przyjazne podejście, rzetelność, sprawność obsługi, bardzo dobre przygotowanie urzędników gminy do negocjacji z nowymi inwestorami;
  • promują inwestycje przyjazne dla środowiska i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • promują współpracę pomiędzy biznesem i gminami;


Konkurs organizowany jest przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym a afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Projekt prowadzony jest pod patronatem Marszałków oraz przy bliskiej współpracy z Urzędami Marszałkowskimi.