Aktualności

XI konferencja Miasta w Internecie

28.07.2007 • źródło: www.rzeczpospolita.pl
Rząd i władze regionalne planują przeznaczyć w latach 2008–2015 około 16 miliardów złotych na projekty służące rozwojowi społeczeństwa informacyjnego. O tym, jak samorządy powinny przygotować się w najbliższych miesiącach do podjęcia tego wyzwania, rozmawiali uczestnicy XI Konferencji „Miasta w Internecie”, która odbyła się w Zakopanem.

Realizacja programu inwestycji teleinformatycznych o tak wysokim budżecie i złożoności jest niewykonalna bez zasadniczego wzmocnienia potencjału instytucjonalnego oraz zapewnienia profesjonalnego zarządzania wdrażaniem projektów. W 2007 r. powinno wystartować 16 projektów w ramach Programu Informatyzacji Państwa na lata 2007–2010, z budżetem ok. 2,3 mld zł. Zakres przygotowań do nich jest bardzo skromny - wiadomo, że już na starcie występują opóźnienia.

W najbliższych 7 latach na projekty informatyczne w regionach (bez środków programu Rozwój Polski Wschodniej) wydatkowane zostanie 5,5 mld zł. To inwestycyjne wyzwanie, z jakim Polska regionalna i lokalna nie miała do tej pory do czynienia. O sukcesie działań rządu zadecyduje znalezienie odpowiednich do skali wyzwania rozwiązań instytucjonalno-organizacyjnych, gwarantujących synchronizację i terminowość wdrożeń projektów centralnych. „Musimy uzmysłowić sobie, że w dobie silnej konkurencji międzyregionalnej - ale i globalnej - polskie województwa i metropolie powinny pilnie zdefiniować w szczegółach własną drogę do budowy społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Powinny też wkrótce rozpocząć realizację tych trudnych programów, dzięki środkom z funduszy strukturalnych i programów wspólnotowych” - powiedział Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia Miasta w Internecie (SMWI).

Aby zapewnić wysoką jakość i innowacyjność projektów na rzecz społeczeństwa informacyjnego oraz przygotować Polaków do korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną, władze regionalne powinny pilnie zadbać o utworzenie systemu merytorycznego wsparcia dla samorządów. W rezultacie tych działań powstać powinny „regionalne centra kompetencji” - wyposażone w odpowiednie kompetencje i prawne i finansowe możliwości działania. We współpracy z władzami województw rząd powinien zaś uruchomić program zapewniający transfer wiedzy i dobrych praktyk oraz powszechne szkolenia zawodowe dla pracowników sektora publicznego. Głównymi odbiorcami programu byliby urzędnicy, nauczyciele i pracownicy służby zdrowia. Jego realizację należy powierzyć konsorcjum profesjonalnie przygotowanych podmiotów. Samorządy regionalne i lokalne powinny też podjąć się nowej roli koordynatora i organizatora programów powszechnej edukacji cywilizacyjnej dla mieszkańców, realizowanych we współpracy z organizacjami pozarządowymi, wyspecjalizowanymi instytucjami szkoleniowymi oraz środowiskiem akademickim. Dostępne powszechnie szkolenia i kursy przyczynią się do zasadniczej zmiany poziomu wiedzy i umiejętności dotyczących stosowania rozwiązań teleinformatycznych w kluczowych grupach „wykluczenia cyfrowego”. Należą do nich: mieszkańcy wsi, osoby po 40. roku życia, bezrobotni i niepełnosprawni.

Podczas konferencji zaprezentowano też wyniki badania, przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca 2007 r. wśród 339 samorządowców przez Stowarzyszenie Miasta w Internecie i Serwis Samorządowy PAP, przy udziale Centrum Badań Marketingowych INDICATOR,. Większość respondentów źle (43,51 proc.), a część nawet bardzo źle (11,04 proc.) ocenia dotychczasową działalność rządu w zakresie koordynacji informatyzacji państwa. Jeszcze gorzej oceniana jest współpraca rządu i samorządu w realizacji wspólnej wizji informatyzacji kraju - 47,37 proc. samorządowców wystawia złą ocenę, a prawie 20 proc. - bardzo złą. Według 66 proc. ankietowanych, w latach 2004–2006 nie realizowano wcale projektów na rzecz budowy społeczeństwa informacyjnego. Ponad 57 proc. respondentów uważa, że główną przyczyną braku zainteresowania realizacją projektów rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest niski priorytet tej problematyki wobec innych, ważniejszych potrzeb samorządu. Dostrzec można natomiast duży optymizm ankietowanych co do oceny zamiarów realizacji nowych projektów rozwoju społeczeństwa informacyjnego w latach 2007–2013 (83,43 proc. odpowiedzi pozytywnych). Zarówno w fazie przygotowania dokumentacji projektów, jak i w trakcie ich realizacji, samorządowcy w zdecydowanej większości (ok. 80 proc.) wyrażają zamiar skorzystania ze wsparcia wyspecjalizowanych podmiotów.

Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” (SMWI) powstało w 1997 r. Skupia polskich ekspertów w dziedzinie elektronicznej administracji (eGovernment), pracujących w samorządach lokalnych i regionalnych oraz firmach sektora ICT. Stowarzyszenie od 2000 r. jest członkiem European Local Authorities' Telematic Network (ELANET). Misją Stowarzyszenia jest wspieranie procesów transformacji polskiej administracji publicznej poprzez planowanie, realizację i promocję działań na rzecz e-Rozwoju lokalnego i regionalnego, wprowadzania usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz tworzenia społeczeństwa wiedzy.