Podkarpacie. Budowa autostrady A4 ma potrwać do czterech lat
Jest pewne, że na kilka ważnych dla regionu inwestycji na pewno będą pieniądze. Chodzi o trasy komunikacyjne i lotnisko. Wszystko dzięki mistrzostwom Euro 2012 oraz unijnym środkom.
Autostrada A4 ma być zakończona do 2011 roku. Jej koszt to 1 ni Id euro.
„Nie jest prawdą, że budowa ma zakończyć się do 2014 roku” - mówi poseł Stanisław Ożóg (Prawo i Sprawiedliwość). „Do tego czasu będzie trwać rękojmia na wykonanie.”
Wiadomo, że cały polski odcinek trasy ekspresowej S19 chyba nie zostanie zrealizowany do mistrzostw. „Ale odcinek biegnący przez Podkarpacie zostanie na pewno zakończony” - zapewnia Władysław Ortyl, wiceminister rozwoju regionalnego. „To koszt ponad 1 mld zł.”
Jednak pojawiają się różnice między Polską a Komisją Europejską odnośnie do tego, z którego funduszu sfinansować inwestycję. „Komisja chciałaby, by zrobić to z Programu Polska Wschodnia” - mówi Grażyna Gesicka, minister rozwoju regionalnego. „Tymczasem tam jest za mało środków na inwestycje drogowe.”
Droga jednak pozostaje w priorytetach rządu. Do podpisanej przez przedstawicieli kilku państw deklaracji łańcuckiej (dotyczącej powstania S19), przyłączają się teraz Finowie. Są też pieniądze na modernizację drogi krajowej nr 4 - 376 mln zł. Inwestycja potrwa do połowy 2008 roku.
Zdążymy z gruntami
Pojawiały się opinie, że sam wykup gruntów może potrwać kilka lat. Szczególnie trudno miało być właśnie na Podkarpaciu. Np. w Wielkopolsce nawet po kilka kilometrów gruntu podlegającego wykupowi należy do jednego właściciela, zaś w Polsce południowej gospodarstwa rolne są rozdrobnione. Jeden kilometr to nawet kilkudziesięciu posiadaczy. „Ponadto 30 proc. gruntów w naszym regionie ma nieuregulowany status prawny” - przypomina Ożóg.
W tym celu specjalnie znowelizowano przepisy. Obecnie wydanie decyzji środowiskowej pozwala na wejście w grunt, a sprawa o odszkodowanie toczy się niezależnie od budowy. I przygotowane są dalsze nowelizacje.
Koleją na Ukrainę
Modernizacje nie ominą kolei. Kontynuowane będą prace przy linii E25 (z Warszawy przez Radom, Ocice, Sandomierz, Kolbuszową do Rzeszowa). Jej uruchomienie pozwoli na szybkie połączenie polskiej stolicy ze Lwowem. Podróż (razem z przystankami) będzie trwać ok. 5,5 godziny, a średnia szybkość na tym odcinku to 160 km/godz. Koszt to 800 mln euro. Natomiast na linii E30, czyli Kraków - Medyka, pociągi będą mogły mknąć nawet z szybkością 220 km/godz. Wszystko za 400 mln euro.
Adam Cyło