Rząd przyjął we wtorek dwa projekty nowelizacji ustawy o restrukturyzacji PKP - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR) w komunikacie. Regulują m.in. zasady przekazywania samorządom linii kolejowych w użytkowanie i spłatę zadłużenia PKP Przewozy Regionalne.
Zgodnie z pierwszym projektem, samorządy będą mogły nieodpłatnie otrzymać te linie kolejowe, które nie mają znaczenia państwowego i nie są wykorzystywane przez Polskie Linie Kolejowe SA (PLK SA). Warunkiem przekazania linii będzie dalsze prowadzenie przewozów pasażerskich przez samorząd.
Umowa ma obowiązywać przez dwa lata. Jeżeli na przejętej linii kolejowej nie będą wykonywane przewozy pasażerskie, samorząd będzie musiał informować o tym ministra transportu. Zgoda na inne niż pierwotnie zakładano wykorzystanie linii będzie związana z obowiązkiem wykupienia linii, brak zgody spowoduje konieczność zwrócenia użytkowanej linii PKP SA lub PLK SA.
Projekt nowelizacji określa również zasady przekazywania gminom niesprzedanych budynków mieszkalnych oraz wskazuje grupę osób uprawnionych do pierwokupu kolejowych lokali mieszkalnych. Lokatorzy, w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania oferty zakupu lokalu, muszą złożyć tzw. oświadczenie woli o zamiarze jego nabycia. Jeżeli oświadczenia nie zostaną złożone, PKP SA może zasób lokalowy przekazać spółdzielni mieszkaniowej.
Drugi projekt nowelizacji zakłada, że w ciągu dwóch lat z budżetu państwa PKP SA otrzymają pożyczkę 1 mld 860 mln zł na spłatę zadłużenia PKP Przewozy Regionalne (PR). Jeśli spłata nie nastąpi w formie pieniężnej, dopuszczalne będzie przekazanie na rzecz Skarbu Państwa udziałów o wartości 1ámld 382 mln zł, jakie PKP SA posiada w PKP Przewozy Regionalne. Pozostała część pożyczki zostanie spłacona akcjami lub udziałami innych spółek zależnych PKP SA.
Udziały PKP PR, w chwili przejęcia przez Skarb Państwa, staną się własnością samorządów województw. Przy podziale udziałów w kapitale zakładowym będą brane pod uwagę: wielkość województwa, liczba mieszkańców, długość linii kolejowych oraz średnia liczba podróżnych w ciągu ostatnich trzech lat.
PKP SA może również przekazać gminom na własność dworce kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami. W takim przypadku gminy będą zobowiązane do odnowienia budynku oraz do zapewnienia optymalnych warunków do obsługi pasażerów.