Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa na terenie powiatu od 1999 roku. W tym czasie wielokrotnie interweniował w imieniu pokrzywdzonych mieszkańców oraz reprezentował ich interesy.
Instytucja rzecznika jest ściśle podporządkowana Radzie Powiatu i bezpośrednio przed nią ponosi odpowiedzialność. Na ostatniej sesji Rady Powiatu, która odbyła się 28 lutego Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Iwona Truszkowska, przedstawiła radnym sprawozdanie ze swojej działalności za rok 2007.
Rzecznik konsumentów to instytucja prawna, której podstawowym zadaniem jest „stanie na straży praw konsumenta”.
Do głównych zadań rzecznika należy:
W 2007 roku rzecznik najczęściej interweniował w sporach dotyczących sfery usług. W tym segmencie dominowały konflikty z deweloperami i firmami remontowo-budowlanymi. Wnoszone skargi równie często dotyczyły organizatorów wyjazdów turystycznych oraz operatorów sieci telefonicznych. Sprawy zakończone na korzyść konsumenta to blisko 70 proc. wszystkich sporów w których interweniował rzecznik.
W minionym roku Rzecznik Konsumentów udzielił ok. 607 porad w formie kontaktu telefonicznego, bezpośredniego oraz przez Internet.
Ponad to współpracował z mediami w celu rozpowszechniania wiedzy konsumenckiej oraz kształtowania w tym zakresie świadomości mieszkańców powiatu wołomińskiego. Był inicjatorem cyklu szkoleń dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych realizowanych w ramach projektu „Masz prawo - ogólnopolska edukacja młodych konsumentów”, finansowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
Najczęstszą przyczyną sporów między konsumentami a przedsiębiorcami jest:
Działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów cechuje duża skuteczność dlatego zachęcamy do korzystania z fachowej pomocy, którą oferuje Starostwo Powiatowe w Wołominie.