Aktualności

Powiat Wołomiński: Konsumencie, masz problem...

11.03.2008 • źródło: Starostwo Powiatu Wołomińskiego

Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa na terenie powiatu od 1999 roku. W tym czasie wielokrotnie interweniował w imieniu pokrzywdzonych mieszkańców oraz reprezentował ich interesy.

Instytucja rzecznika jest ściśle podporządkowana Radzie Powiatu i bezpośrednio przed nią ponosi odpowiedzialność. Na ostatniej sesji Rady Powiatu, która odbyła się 28 lutego Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Iwona Truszkowska, przedstawiła radnym sprawozdanie ze swojej działalności za rok 2007.

Rzecznik konsumentów to instytucja prawna, której podstawowym zadaniem jest „stanie na straży praw konsumenta”.

Do głównych zadań rzecznika należy:

  • zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
  • składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
  • występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
  • współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
  • wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

W 2007 roku rzecznik najczęściej interweniował w sporach dotyczących sfery usług. W tym segmencie dominowały konflikty z deweloperami i firmami remontowo-budowlanymi. Wnoszone skargi równie często dotyczyły organizatorów wyjazdów turystycznych oraz operatorów sieci telefonicznych. Sprawy zakończone na korzyść konsumenta to blisko 70 proc. wszystkich sporów w których interweniował rzecznik.

W minionym roku Rzecznik Konsumentów udzielił ok. 607 porad w formie kontaktu telefonicznego, bezpośredniego oraz przez Internet.

Ponad to współpracował z mediami w celu rozpowszechniania wiedzy konsumenckiej oraz kształtowania w tym zakresie świadomości mieszkańców powiatu wołomińskiego. Był inicjatorem cyklu szkoleń dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych realizowanych w ramach projektu „Masz prawo - ogólnopolska edukacja młodych konsumentów”, finansowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Najczęstszą przyczyną sporów między konsumentami a przedsiębiorcami jest:

  • nagminne lekceważenie przez przedsiębiorców przepisów chroniących konsumentów;
  • ograniczanie odpowiedzialności względem konsumentów;
  • utrwalone od lat niekorzystne dla konsumentów interpretacje przepisów.

Działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów cechuje duża skuteczność dlatego zachęcamy do korzystania z fachowej pomocy, którą oferuje Starostwo Powiatowe w Wołominie.

Galeria zdjęć

Powiatowy Rzecznik Konsumentów