Powiat Wołomiński: Szkolna biblioteka
18.02.2008 źródło: www.samorzad.pap.pl
Pod koniec stycznia 2008 roku Zespół Szkół Specjalnych przy ul. Miłej 22 w Wołominie wzbogacił się o Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM).
Powstanie pracowni jest efektem realizacji projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pt: „Internetowe Centra Informacji Multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Główne cele projektu to:
podnoszenie jakości i dostępności kształcenia poprzez promocję wykorzystania nowoczesnych technologii w oświacie;
ułatwienie indywidualnego zdobywania i przetwarzania informacji dostępnej poprzez sieć Internet oraz informacji multimedialnej przez uczniów i nauczycieli;
zwiększenie potencjału edukacyjnego bibliotek szkolnych i pedagogicznych;
wspieranie procesu ustawicznego kształcenia się i samokształcenia uczniów, nauczycieli, a także społeczności lokalnej;
wspieranie realizacji zadań szkoły zapisanych w podstawie programowej;
wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży niezależnie od miejsca zamieszkania i statusu majątkowego;
wspieranie integracji młodzieży w aspekcie różnic kulturowych, sprawności fizycznej i intelektualnej;
umożliwienie uczniom, nauczycielom i środowisku lokalnemu dostępu do Internetu poza systemem lekcyjnym;
stworzenie szans na promocję szkoły i biblioteki w środowisku lokalnym.
W skład centrum wchodzą cztery stanowiska komputerowe dla czytelników, sieciowe urządzenie wielofunkcyjne (drukarka, skaner) oraz oprogramowanie multimedialne.
ICIM to nowoczesny interdyscyplinarny warsztat pracy współczesnego ucznia i nauczyciela. Jest szansą na szybkie dotarcie do potrzebnych materiałów, które nie zawsze można zdobyć w tradycyjny sposób, jest także nowoczesnym narzędziem informacji wspomagającym kształcenie i rozwijanie różnych zainteresowań.
Opiekunami ICIM są przeszkoleni nauczyciele bibliotekarze, których zadaniem jest pomaganie użytkownikom w:
wyszukiwaniu, gromadzeniu i selekcjonowaniu informacji;
korzystaniu z oprogramowania multimedialnego;
posługiwaniu się urządzeniem wielofunkcyjnym i jego oprogramowaniem;
korzystaniu z baz bibliograficznych, katalogów on-line;
poszukiwaniu informacji w Internecie.
Pracownia od pierwszych dni działania cieszy się ogromną popularnością wśród uczniów i nauczycieli.