Aktualności

Kto komu trzynastkę

18.02.2008 • źródło: www.samorzad.pap.pl

Organem właściwym do decydowania o trzynastce szefów samorządu jest organ stanowiący - uważają zgodnie resorty pracy i administracji. Wątpliwości dotyczą innych kwesti - m.in. pracowników przenoszonych do innego pracodawcy.

Zgodnie z przepisami ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, tzw. trzynastki powinny zostać wypłacone pracownikom samorządowym do końca marca w wysokości 8,5 proc. sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku.

Trzynastkę pracownika, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego oblicza się proporcjonalnie do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy. Wymóg przepracowania co najmniej pół roku u danego pracodawcy nie dotyczy m.in. osób, które podjęły zatrudnienie na podstawie powołania lub wyboru (np. wójtowie).

Zdaniem MSWiA, po wyroku NSA w sprawie uchwały rady powiatu w Łukowie (Rada na trzynastkę wójta), nie ma już wątpliwości kto podejmuje decyzję w sprawie trzynastki szefów samorządu.

„Należy wskazać, że organem właściwym do ustalania dodatkowego wynagrodzenia rocznego wójta, burmistrza, prezydenta, starosty i marszałka województwa jest organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego” - podkreśla Wioletta Paprocka, rzecznik prasowy resortu.

W opinii Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, forma przyznania dodatkowego wynagrodzenia powinna być taka jak w przypadku ustalenia prawa do innych składników wynagrodzenia (wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego), w więc uchwała rady lub sejmiku.

Więcej wątpliwości dotyczy prawa do trzynastki osób przenoszonych do innego pracodawcy na podstawie art. 7a ustawy o pracownikach samorządowych. W tej sprawie autorytatywnie nie chciało się wypowiadać ani MSWiA, ani MPiPS.

Resort pracy zwrócił uwagę, że w myśl art. 2 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa pracownika do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w przypadku: rozwiązania stosunku pracy w związku z przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem (pkt 4 lit. b) oraz podjęcia zatrudnienia w wyniku przeniesienia służbowego (pkt 5 lit. a). Ustawa nie zawiera jednak definicji „przeniesienia służbowego”.

Wprawdzie w opinii MPiPS, przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym można zastosować odpowiednio do przenoszonych pracowników, o których mowa w art. 7a ustawy o pracownikach samorządowych, jednak prawnicy resortu podkreślają że to stanowisko nie ma charakteru wiążącego. Ostateczne decyzje w tej sprawie może jedynie podjąć sąd.

USTAWA O DODATKOWYM WYNAGRODZENIU ROCZNYM