Beneficjenci, którzy nie uzyskali wsparcia w ramach ZPORR 2004–2006, a mimo to zdecydowali się zrealizować inwestycję, będą mogli odzyskać część pieniędzy w ramach RPO 2007–2013. Warunek: inwestycja nie podlega regułom pomocy publicznej, a wydatki poniesiono w okresie od 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2015.
Dzięki temu wiele samorządów, które zrealizowały projekty z własnych środków otrzyma kolejną szansę na unijną refundację.
„Jeśli ktoś ma projekty, z którymi aplikował do ZPORR, ale nie uzyskał dofinansowania bo np. zabrakło środków to może je spokojnie przygotowywać do aplikowania w perspektywie 2007–2013. Gminy będą mogły również składać wnioski o refundację kosztów inwestycji, które rozpoczęły bez unijnego wsparcia” – wyjaśnia Jarosław Pawłowski, dyrektor wydziału funduszy unijnych w pomorskim urzędzie marszałkowskim.
„O refundację będą mogli się ubiegać także beneficjenci, którzy w momencie ogłoszenia konkursu projektów, już zrealizowali swój projekt” – podkreśla Leszek Wojtasiak, wicemarszałek woj. wielkopolskiego. Będzie to możliwe tylko wtedy gdy w danym projekcie nie występuje pomoc publiczna, a projekt został rozpoczęty po 1 stycznia 2007, czyli jest objęty okresem programowania 2007–2013.
Taką możliwość dają zarówno przepisy unijne jak i krajowe. Szczegółowo mówią o tym także wytyczne i interpretacje resortu rozwoju regionalnego dotyczące kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności 2007–2013.
Zgodnie z art. 56 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS oraz FS, wydatki, w tym wydatki na duże projekty, kwalifikują się do wsparcia z funduszy, jeżeli zostały faktycznie poniesione pomiędzy datą przedłożenia Komisji programów operacyjnych lub od dnia 1 stycznia 2007 r., w zależności od tego, który z tych terminów jest wcześniejszy, a dniem 31 grudnia 2015 r. Ponadto operacje nie mogły być zakończone przed początkową datą kwalifikowalności.
Kwotę wydatków potwierdza się dokumentami księgowymi o wartości dowodowej równoznacznej fakturom, jednocześnie spełniając warunek, że wydatki te zostały poniesione, o którym mowa powyżej. Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości pod pojęciem wydatku faktycznie poniesionego, należy rozumieć wydatek poniesiony w znaczeniu kasowym tj. jako rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego beneficjenta, zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości. Oznacza to, że datą poniesienia wydatków kwalifikujacych się do otrzymania pomocy przez beneficjenta jest data przekazania środków na rzecz wykonawcy (zapłaty).
Niestety o szansie na refundację dla już zakończonych projektów wiedzą nie wszyscy. Niektórzy próbują nawet opóźniać rozpoczęcie inwestycji oczekując na nowe konkursy projektów w ramach perspektywy 2007–2013. Zbigniew Łatka sekretarz gm. Bralin, stwierdza, że w tej chwili jego gmina nie ma możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację ostatniego etapu kanalizacji. „Liczymy jednak na wsparcie ze środków RPO woj. wielkopolskiego. Koszt przedsięwzięcia to ok. 800 tys. więc jeśli w trakcie realizacji pojawi się możliwość wystąpienia o zewnętrzne środki to wniosek na pewno złożymy” – stwierdza sekretarz.
„Jeśli natomiast się okaże, że my zakończymy inwestycję i ją rozliczymy to już będzie po wszystkim. Dlatego na razie czekamy z inwestycją i bardzo liczymy, że najpóźniej w listopadzie ruszą pierwsze konkursy projektów infrastrukturalnych” - dodaje.